Login: Wachtwoord:
Dossiers online beschikbaar voor cliƫnten Jellinek

Door Olaf Stomp 11 augustus 2009

 Nieuwe cliënten van JellinekMentrum Gooi & Vechtstreek, mensen met verslavings- en/of geestelijke gezondheidsproblemen, online hun eigen dossiers inzien. Begin juni maakte JellinekMentrum het al mogelijk om via internet een intakegesprek in te plannen, waarmee voor veel mensen een forse drempel is verlaagd om een eerste stap te zetten. Hiermee is JellinekMentrum, onderdeel van Arkin, de eerste gezondheidszorgorganisatie die deze service biedt.<br><br>

<b>Online intakegesprekken<br>

JellinekMentrum biedt inmiddels de combinatiebehandeling psychiatrie en verslaving, ook in specialistische zorg aan jongeren. Daarnaast kunnen cliënten online intakegesprekken boeken en vanaf vandaag zijn de dossiers ook nog eens via internet volledig en veilig voor de cliënten zelf beschikbaar.<br><br>

<b>Zelf aan de knoppen</b><br>

Volgens Jellinekmanager Joni Verkerk is er in korte tijd veel bereikt rond ICT en service aan cliënten. ‘ICT gaat een steeds grotere bijdrage leveren aan de zorg: transparantie, gebruiksgemak en de cliënt zelf aan de knoppen zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die door slimme inzet van technologie versneld kunnen worden. Er wordt veel over gesproken, maar wij hebben het al gerealiseerd. Als geestelijke gezondheidsinstelling lopen we daarmee in Nederland voorop.’

<b>Gevolgen voor hulpverleners</b><br>

Online dossierinzage heeft ook gevolgen voor de hulpverleners die bij JellinekMentrum werken. ‘Zij moeten nu op een manier schrijven en zodanig diagnosticeren, dat het voor anderen ook helder is. Dat is een enorme kwaliteitslag in de zorg: geen onduidelijke vaktaal meer van alwetende zorgverleners,’ zegt Verkerk. ‘Daarom wordt ook iedereen die binnen JellinekMentrum Gooi & Vechtstreek direct contact heeft met cliënten uitgebreid getraind om vanuit cliëntperspectief te schrijven.’

<b>Net zo eenvoudig als een vlucht boeken</b><br>

Sinds 1 juli kunnen cliënten van JellinekMentrum zelf een intakegesprek inplannen zonder te hoeven binnenlopen of zelfs maar naar de telefoon te grijpen. ‘Er kan aan de hand van de getoonde beschikbaarheid zelf gekozen worden wanneer, op welk tijdstip en bij welke hulpverlener het intakegesprek plaatsvindt, zelfs tot 12 uur van te voren,’ aldus Verkerk. ‘Het moet net zo eenvoudig zijn als een vlucht boeken via internet.’ Na het boeken van de afspraak ontvangt de cliënt direct een bevestiging van de afspraak per e-mail en indien gewenst een sms-herinnering drie dagen voor de afspraak.

 







Log boven in om te reageren. Je kunt hier een login aanmaken



© 2006 - 2018 Sociaal Digitaal. Alle rechten voorbehouden.