2011
Hoewel er inmiddels al heel wat voorbeelden zijn van succesvolle online hulpverlening in ons land, is het vaak toch nog pionieren. Myriam Limper beschrijft de randvoorwaarden voor een
succesvolle aanpak. ‘Wil je online hulpverlening een volwaardige kans bieden dan moet je de weg bereiden op verschillende niveaus in de organisatie.’
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) wordt de nieuwe front office van de gehele jeugdzorg. Is er nog toekomst voor Bureau Jeugdzorg? En zo ja: hoe ziet die eruit? Wiel Janssen en Diane Kerbert zetten de scenario’s op een rij.
‘De burger is een samenwerkingspartner van de nieuwe professional’, schrijft Maaike Kluft. ‘Een mooi begin, maar niet genoeg’, betoogt Marc Räkers in zijn bijdrage. ‘De nieuwe professional heeft ook een nieuwe context nodig.’
Hulpverleners hebben als taak mensen te helpen bij het realiseren van veranderingen in hun leven. Maar geloven hulpverleners wel dat mensen daadwerkelijk kunnen veranderen? Uit onderzoek van Sozio blijkt dat twee derde niet of maar gedeeltelijk gelooft in deze veranderbaarheid.
Startvraag bij dit artikel: ‘Hoe verantwoord ik mijn eigen handelen als docent?’ De kern wat ons betreft: Wees duidelijk over je intentie en bewust van de context. Legitimeren is, volgens ons, een kerncompetentie waaruit het hbo-niveau van de SPH’er blijkt. Het toont de oprechtheid van de hulpverlener. Het is belangrijk om je eigen werkelijkheid aan de ander aan te geven. Dit vraagt ook iets van de ander; deze moet willen afstemmen vanuit zijn werkelijkheid. Legitimeren is daarmee een wederzijds proces.
Meer ruimte voor de professional. Dat is al jaren het credo binnen de hulpverlening. Maar hoe geef je die ruimte gestalte? Karin Kleine zet uiteen wat we eigenlijk onder de professional verstaan en wie zoal invloed hebben op zijn professionele ruimte: de bestuurders, de managers en de maatschappij.
Hoewel er inmiddels al heel wat voorbeelden zijn van succesvolle online hulpverlening in ons land, is het vaak toch nog pionieren. Myriam Limper beschrijft de randvoorwaarden voor een succesvolle aanpak. ‘Wil je online hulpverlening een volwaardige kans bieden dan moet je de weg bereiden op verschillende niveaus in de organisatie.’
Het zijn roerige tijden voor de welzijnssector. De Wmo brengt veranderingen mee en nu heeft ook Welzijn Nieuwe Stijl haar intrede gedaan. Hoe gaan we vorm geven aan het welzijnswerk in de toekomst? Wat betekent dit voor het handelen en de houding van de welzijnsprofessional?