In het huis zijn tekeningen te zien uit jouw kindertijd. Niet op papier, of ergens bewaard in een knutselmap, maar op de muren. Overal waar ik kom vind ik wel een tekening of iets dat op de muur geschreven is.
Er wandelt een vaag bekende blonde man achter een kinderwagen door de stad. Een voice-over zegt: ‘Niet elk kind krijgt wat het nodig heeft.’ En ik kan het weten. Ik heb lang geworsteld met mijn...
Er is een groeiende behoefte aan individuele begeleiding van jongeren. Deze begeleiding biedt hen individuele aandacht, maatwerk en de mogelijkheid voor persoonlijke groei. Om de straatcultuur te kunnen...
In deze bijdrage ga ik in op het belang van de peergroup voor de individuele ontwikkeling. De peergroup heeft echter nier voor elke jeugdige dezelfde betekenis. Zo kan de peergroup voor de ene jeugdige een bron...
Visies van jongeren op onderwijs Het bestaan van een jongere speelt zich af in verschillende domeinen; de school is daar één van. De school als domein roept bij jongeren geen overwegend negatieve...
Vaak krijgen ouders weinig erkenning als het goed gaat met de kinderen. Maar als het met de kinderen niet zo voorspoedig gaat - bijvoorbeeld wanneer ze gedragsproblemen vertonen of zich crimineel gedragen -...
De problematiek van jongeren hangt veelal samen met het voortijdig verlaten van het onderwijs en educatieve achterstand. Elke leerling blijft wel eens een keer van school weg; lekker in bed blijven liggen omdat...
Vrijwilligerswerk wordt in Nederland gedefinieerd als het in georganiseerd verband verricht, onverplicht, onbetaald werk voor anderen of voor de samenleving. Uit het onderzoek ‘jeugd 2000’ dat...
Jeroen Otten Irma van der Veen Irma van der Veen Work-Wise Nederland
In de jeugdhulpverlening spelen zich vergelijkbare processen af. Wanneer een jongere, ondanks negatieve consequenties van bepaald gedrag, geen actie onderneemt, dan zijn hulpverleners en trajectbegeleiders vaak...