PIP 33 - 2006

PIP 33 - 2006

2006

Omschrijving

Gebaren met je baby

Gebaren met je baby

Door de introductie van de vroege gehoorscreening worden baby’s momenteel al binnen een maand na geboorte als slechthorend of doof gediagnosticeerd. Ouders en zorginstellingen zoeken daardoor naar manieren om middels gebaren met baby’s te communiceren. Jacobien Geuze van het Nederlands Gebarencentrum beschrijft hoe zij ouders leren om met hun baby te gebaren
Meer info
3,90
Overleven tussen jeugdbendes en politiegeweld (Guatemala)

Overleven tussen jeugdbendes en politiegeweld (Guatemala)

Het leven van jongeren in de Guatemalteekse krottenwijk Peronia is keihard. Armoede, criminaliteit, politiegeweld en een gebrek aan toekomstperspectief drijven hen in de armen van gewelddadige jeugdbendes. Zij verschaffen deze jongeren een identiteit en ogenschijnlijk bescherming. Hanneke Velthuijsen schrijft over de overlevingsstrijd die deze jongeren voeren en het project dat hierin geleidelijk verandering brengt.
Meer info
3,90
Scholen ontdekken kindermassage

Scholen ontdekken kindermassage

Na Zweden en Denemarken ontdekken scholen in Nederland en België dat speelse vormen van lichaamscontact de sfeer, sociale vaardigheden, het leren en de gezondheid van  kinderen verbeteren. Tot verbazing van de leerkrachten neemt pestgedrag zienderogen af. ‘Een kind dat je masseert sla je niet!’
Meer info
3,90
Veelgestelde vragen over hoogbegaafdheid

Veelgestelde vragen over hoogbegaafdheid

Werd hoogbegaafdheid twintig jaar geleden nog afgedaan alsmodeverschijnsel, tegenwoordig is er brede erkenning voor het feit dat bovengemiddeld intelligente kinderen om specifieke aandacht en begeleiding vragen. Toch blijven er veel misverstanden. Door antwoord te geven op veelgestelde vragen ruimt psychologiehoogleraar Pieter Span enkele misverstanden uit de weg en legt uit wat begaafde kinderen in zijn ogen nodig hebben.
Meer info
3,90
Voor- en naschoolse opvang door samenwerking scholen, kinderopvang en vrijetijdsclubs

Voor- en naschoolse opvang door samenwerking scholen, kinderopvang en vrijetijdsclubs

Vanaf 1 januari 2007 hebben basisscholen een inspanningsplicht om voor- en naschoolse opvang voor hun leerlingen te regelen, van half acht ’s ochtends tot half zeven ’s avonds. Anja Hol en Leonie Heutz van Kinderopvang Humanitas betreuren de centrale regierol van scholen en het gebrek aan aandacht voor de wensen van kinderen. Naar hun visie moet een gevarieerd activiteitenaanbod tot stand komen in nauwe samenwerking tussen scholen, kinderopvangorganisaties en aanbieders
van vrijetijdsactiviteiten.
Meer info
3,90