Sozio 1 - 2018 (Themanummer opleiding & werk)

Sozio 1 - 2018 (Themanummer opleiding & werk)

Omschrijving

Anouk zit in een vicieuze cirkel - Geen ervaring, geen baan. Geen baan, geen ervaring.

Anouk zit in een vicieuze cirkel - Geen ervaring, geen baan. Geen baan, geen ervaring.

Het lag zó voor de hand: eerst de opleiding afmaken, even vakantie, dan solliciteren en enthousiast starten met een ‘echte’ baan. Maar de Amersfoortse Anouk Molenkamp (24) heeft drie jaar na het afronden van de opleiding Pedagogiek nog steeds geen passende baan. Steeds wordt ze afgewezen wegens te weinig werkervaring; maar hoe kom je aan ervaring als je geen baan hebt?
Meer info
3,90
De Leergang GGZ-agoog - Onderwijs ontmoet praktijk

De Leergang GGZ-agoog - Onderwijs ontmoet praktijk

De Hanzehogeschool Groningen ontwikkelde een leergang voor agogen die werkzaam zijn in de ggz (inclusief verslavingszorg). De bedenkers, docenten en een student vertellen over hun ervaringen
in de afgelopen twee jaar. ‘Het was veel, en dat heb ik onderschat, maar het heeft me ook veel opgeleverd.’
Meer info
3,90
De master ‘Digitale innovatie in zorg en welzijn’ (DIZW) - Voelt 't niet nieuw meer? Missie geslaagd!

De master ‘Digitale innovatie in zorg en welzijn’ (DIZW) - Voelt 't niet nieuw meer? Missie geslaagd!

Chatten met je behandelaar, een online behandelmodule volgen of trainen met een virtual reality-bril; digitale innovaties zijn niet langer weg te denken uit de zorg- en welzijnssector. Daarom startte NHL Hogeschool* in Leeuwarden in 2015 de bekostigde masteropleiding ‘Digitale innovatie in zorg en welzijn’ (DIZW). ‘Met digitale innovaties verbeter je als sociaal werker je aanpak.’
Meer info
3,90
De worsteling - Contact blijven houden, is dat slim?

De worsteling - Contact blijven houden, is dat slim?

De leefgroep waar ik werk met kinderen van 8 tot en met 12 jaar gaat binnen enkele maanden sluiten. Toen we het nieuws vertelden, zagen we gemengde gevoelens. Het ene kind begon te huilen, het andere kind toonde geen enkele emotie. Een aantal kinderen werd juist heel enthousiast – zij achten eindelijk naar huis te kunnen. Maar dat is natuurlijk niet voor alle kinderen het geval. We legden direct uit dat er voor alle kinderen gezocht gaat worden naar een goede plek, en dat dit niet altijd betekent dat dat thuis
Meer info
3,90
Hoe beleef jij je studie?

Hoe beleef jij je studie?

Opleiding en werk raken elkaar nergens zo direct als bij de student die ook werkzaam is in de hectische
praktijk. Draagt de beroeps opleiding bij aan je professioneel handelen? Redacteur Huub Wiltschut vraagt het aan Sandra Wilke en Marco Modderkolk.
Meer info
3,90
Laat zien hoe serieus je je vak neemt -  Ja registreren heeft zin

Laat zien hoe serieus je je vak neemt - Ja registreren heeft zin

Als je tijdens je opleiding het profiel Jeugd kiest, krijg je toegang tot het register voor jeugd- en gezinsprofessionals bij het Kwaliteitsregister Jeugd. Dat is aantrekkelijk, want bij steeds meer vacatures
is die registratie een eis. En zo zijn er nog veel meer: Jurja Steenmeijer maakt je wegwijs in de wereld van de registraties. 
Meer info
3,90
Nieuwe ‘competentieset’ gepubliceerd - Wat kan de forensisch sociaal professional?

Nieuwe ‘competentieset’ gepubliceerd - Wat kan de forensisch sociaal professional?

Als forensisch sociaal professional moet je heel wat kwaliteiten in huis hebben, want je werkt aan gedragsverandering bij cliënten onder toezicht. Onlangs lanceerde Movisie de competentieset
Forensisch Sociaal Professional. Wat is het belang ervan voor opleidingen en voor het werkveld?
Meer info
3,90
Over kansen en valkuilen - Online leren, hoe werkt dat?

Over kansen en valkuilen - Online leren, hoe werkt dat?

Online leren rukt op. Wat zijn de kansen, en de valkuilen? ‘Zowel docenten als studenten zullen uitgedaagd moeten worden om nieuwe competenties aan te leren.’
Meer info
3,90
Sozio 1 - 2018 (Compleet nummer)

Sozio 1 - 2018 (Compleet nummer)

Sozio 1 - 2018 (Compleet nummer)
Meer info
9,95
Sozio-redacteuren in debat, dr. Landsbergen reageert - ‘Ik wil mensen helpen’: sterke motivatie?

Sozio-redacteuren in debat, dr. Landsbergen reageert - ‘Ik wil mensen helpen’: sterke motivatie?

Een beginnende studente vertelt dat ze voor Social Work koos omdat ze graag mensen wil helpen. Zegt
de docent: ‘Dan kun je ook in een supermarkt gaan werken.’ Hoe sterk is ‘mensen willen helpen’ als motivatie? Een debat tussen de Sozio-redacteuren Yildiz Karadag en Jurja Steenmeijer, met een reactie van dr. Karin Landsbergen.
Meer info
3,90
Workshop helpt sociaal werker, docent en student - Zo bespreek je morele dilemma's

Workshop helpt sociaal werker, docent en student - Zo bespreek je morele dilemma's

Sociaal werkers en docenten zien zich dagelijks geconfronteerd met morele dilemma’s. Kom je in actie als een van de meisjes van de activiteitengroep in het buurtcentrum ineens in bedekkende islamitische
kleding gehuld gaat, of als een gewaardeerde vrijwilliger je vraagt om zijn Facebookpagina te liken die Zwarte Piet steunt? Een workshop helpt bij het vinden van antwoorden.
Meer info
3,90