Reflectiemiddel Balans in Beeld

Reflectiemiddel Balans in Beeld

Edithe Rot | 2019 | Kennisplein Gehandicaptensector
Gratis

Omschrijving

Reflectiemiddel Balans in Beeld
Het reflectiemiddel Balans in Beeld is ontwikkeld voor begeleiders van jongeren met een LVB, als ondersteuning bij het reflecteren. Balans in Beeld biedt concrete handvatten waarop begeleiders kunnen reflecteren. Door het invullen van de vragen in Balans in Beeld kunnen begeleiders gerichter naar hun eigen handelen kijken (reflecteren), binnen de samenwerkingsrelatie met de jongere. En ze kunnen alternatieve manieren bedenken om de ondersteuning aan de jongere verder vorm te geven.

Ontwikkelingstaken en vaardigheden
De begeleiding van jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) richt zich op het aanleren van vaardigheden die horen bij de ontwikkelingstaken waar deze jongeren mee te maken krijgen. Het gaat dan om thema’s die karakteristiek zijn voor een bepaalde levensfase en die bepaalde vaardigheden vragen. Elke levensfase kent specifieke taken. Voor jongeren met een LVB geldt dat de latere of beperktere ontwikkeling van cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden maakt dat zij sommige ontwikkelingstaken pas op latere leeftijd of slechts ten dele kunnen vervullen. Dat betekent dat bij deze jongere sommige taken uit de adolescentiefase (12-17 jaar; 18-23 jaar) aan de orde zijn, maar ook ontwikkelingstaken uit eerdere levensfasen (2-5 jaar; 6-11 jaar).