Hoofdstuk 4: Actuele ideaalbeelden van de leraar  en hun morele implicaties

Hoofdstuk 4: Actuele ideaalbeelden van de leraar en hun morele implicaties

Productgroep Code en karakter
3,95
Abonneeprijs: € 1,58

Omschrijving

De afgelopen jaren heeft ‘de leraar’ in de media veel aandacht gekregen. Die aandacht ging vooral uit naar wat er in het onderwijs allemaal niet ‘ide- aal’ was. Het begon met kritiek op ‘het nieuwe leren’, maar al gauw werd de kritiek gericht op het bedroevende niveau dat leerlingen zouden behalen in diverse vaardigheden en kennisgebieden, en vervolgens op het onder- wijsniveau in het algemeen, waarvan verondersteld werd dat het dalende was. De relatie met de kwaliteit van leraren was gauw gelegd, de leraren- opleidingen kregen ervan langs, en vooral managers en besturen konden niet veel goed doen. Uiteindelijk kreeg de overheid een deel van de schuld (Tijdelijke Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen, 2008), maar echt florissant is het beeld nog niet geworden, al was het maar vanwege het dreigende lerarentekort.