Wie bel jij als je extra handen nodig hebt? Ivy, SARA, Felix? Severinus is in 2024 van start gegaan met sociale robotica – voor verschillende cliënten met verschillende doelen. Want zoals niet één cliënt hetzelfde is, zo is er een scala aan sociale robots die een handje kunnen helpen.
Sociale Robotica in de Gehandicaptenzorg
Steeds meer organisaties voor langdurige zorg zien de toegevoegde waarde van sociale robotica voor de zorg en ondersteuning aan cliënten (Boon, 2022).1 De robots – zoals robot SARA, robot Ivy, Happybot Felix, robot Maatje en Tinybot Tessa – zijn een aanvulling op wat de zorgprofessionals leveren in de zorg, door juist die taken uit handen te nemen die weinig toevoegen aan de band tussen cliënt en begeleider of door die juist te ondersteunen. Deze robots bieden vooral, ieder op hun eigen manier, houvast aan cliënten, een maatje of meer zelfstandigheid. Het is een van de interventies om toekomstbestendig zorg te blijven leveren.
De inzet van sociale robotica binnen Severinus – keuzes alom
Severinus heeft in 2024 onderzocht welke zorg- en ondersteuningsvragen voor begeleiders momenteel lastig op te lossen zijn, waarbij technologie een potentieel belangrijke bijdrage kan leveren. Er zijn twee vraagstukken geïdentificeerd waar sociale robotica een meerwaarde kan opleveren: nabijheid en structuur. In de zoektocht naar welke robots dit kunnen bieden is de keuze gevallen op twee verschillende robots. Robot Sara is een hulpmiddel dat extra capaciteit levert ter ondersteuning van stressvermindering in de ouderenen verstandelijke gehandicaptenzorg en wordt ingezet bij locaties waar meer nabijheid richting cliënten gewenst is, zoals locaties met een hoge intensiteit aan zorgvragen. Daar waar de vraag naar ondersteuning op dagstructuur nodig bleek, is robot Ivy ingezet. In lijn met het innovatiebeleid van Severinus, is gekozen voor producten die al langer op de markt zijn en waar andere zorgorganisaties al positieve ervaringen mee hebben opgedaan.
Visie inzet robot Ivy Severinus en eerste ervaringen
Robot Ivy is een supermaatje voor structuur. Dat concludeerde men in 2023 al (VGN), maar dit blijkt ook uit onze praktijk.2 De robot geeft herinneringen aan de cliënt of doorloopt een stappenplan met de cliënt om een bepaalde taak uit te voeren.